Veselīgas emocijas

Uzņemoties sava tuvinieka ilgstošu aprūpi tikai uz saviem pleciem, jums jāņem vērā, ka tas var likt jums saskarties ar ļoti dažādām emocijām – gan jūsējām, gan aprūpējamās personas emocijām. Bieži vien tās ir spēcīgas un sakāpinātas; bieži nākas sastapties ar garastāvokļa maiņām.

Kādas izjūtas ir biežāk sastopamas?

Aprūpētājs
Aprūpējamais
  • Aizkaitināmība
  • Dusmas
  • Bezpalīdzība
  • Šaubas par ārstniecības / rehabilitācijas sekmēm
  • Depresīvs stāvoklis
  • Galvassāpes
  • Muskuļu sāpes
  • Nogurums
  • Vēlme noslēgties no apkārtējās pasaules
  • Depresīvs noskaņojums
  • Nepacietība
  • Agresija
  • Savstarpējas problēmas
  • Seksuāli traucējumi
  • Bailes
  • Dusmas
  • Bezpalīdzība
  • Vientulība
  • Izpratnes trūkums
  • Bezcerība
  • Šaubas par ārstniecības/ rehabilitācijas sekmēm
  • Motivācijas zudums
  • Agresija
  • Pazemojums
  • Netaisnības sajūta
  • Aizkaitināmība
  • Nepacietība
  • Vēlme nošķirties no apkārtējās pasaules
  • Skumjas

Persona, kas tiek aprūpēta, parasti koncentrējas uz savām emocijām, bet aprūpētājam ir jāseko gan savām, gan aprūpējamā emocijām.

Kā uzmanīt jūsu veselīgās emocijas?

Aizmirstiet stereotipus

Aizmirstiet stereotipus, ko zināt par invaliditāti, slimībām vai stāvokļa pasliktināšanos. Tas nav viegli, bet vienīgi salaužot savus nepareizos priekšstatus, mēs varam ieskatīties izaicinājumā, kas mūs sagaida. Atbrīvošanās no šiem domāšanas priekšrakstiem palīdzēs mums izvairīties no mēģinājuma padarīt aprūpējamo personu laimīgu pret viņa gribu, izmantojot risinājumus, ko vienīgi jūs uzskatāt par pareiziem dotajā situācijā. Būs vieglāk palikt objektīvam un atturēties no tā, lai aprūpētu personu, ko jūs kopjat, nevēlamā veidā.

Pārvariet kaunu

Pārvariet kaunu, kas saistīts ar otras personas fizioloģiju. Palīdziet arī savam pacientam pārvarēt šo stāvokli. Tas ir ļoti grūts un delikāts jautājums. Neatkarīgi no tā, vai jūs palīdzat ikdienas higiēnas ievērošanā, vai veicat pilnu aprūpi, atcerieties, cik apkaunojoši ir atklāt savu kailumu citam cilvēkam, it sevišķi, kad ķermenis nav labākajā formā. Esiet uzmanīgs tajā, ko sakāt un darēt.

Esiet līdzcietīgs

Esiet līdzcietīgs – iedomājieties, ko aprūpējamā persona jūt, un mēģiniet to izprast. Mēģiniet iedomāties, kā jūs justos šādos apstākļos, un domājiet, kā radīt pozitīvas sajūtas, saistībā ar esošo situāciju. Vērojiet un ieklausieties personā, ko aprūpējat – katram cilvēkam nepieciešama atšķirīga pieeja, mēģiniet dot savam mīļajam tieši to, kas viņam vai viņai vajadzīgs.

Esiet gatavs piedzīvot garastāvokļa svārstības

Esiet gatavs piedzīvot garastāvokļa svārstības – tas skar gan jūs, gan jūsu mīļo. Mēģiniet saprast, ka jums ir tiesības izjust dažādas emocijas. Ir svarīgi to apzināties. Izmantojiet pozitīvās sajūtas, lai veidotu saites, savstarpēju uzticību un motivētu viens otru. Mēģiniet atrast drošus ceļus, kā valdīt pār negatīvajām emocijām – humora izjūta un joki ir lielisks veids, kā saglabāt pozitīvu pieeju un palīdz mazināt spriedzi, atgādinot par to, ka pozitīvi terapijas vai rehabilitācijas panākumi ir motivējoši, pasakot skaļi savas vilšanās, kontrolēta agresijas (piemēram, iedunkājot spilvenus) izpausme var būt kā drošības vārsts dažās situācijās, reizēm atvieglojumu sniedz izraudāšanās, ļaujot attīrīt prātu no negatīvajām emocijām.

Nekad neizmantojiet priekšrocības, kādas jums ir pār aprūpējamo personu

Nekad neizmantojiet priekšrocības, kādas jums ir pār aprūpējamo personu. Atcerieties, ka bieži vien jau tas, ka ir jābūt no kāda atkarīgam, cilvēkam var būt apkaunojoši. Izmanotjiet savu spēku sava mīļā labā – motivējiet un nododiet pozitīvo enerģiju.

Nekad nepielietojiet vardarbību

Nekad nepielietojiet vardarbību – fizisku vai vārdisku. Jūsu vardarbība parāda jūsu bezspēcību – jūs sāpināt gan sevi, gan savu mīļo, šādi rīkojoties.

Esiet neatlaidīgs

Esiet neatlaidīgs – respektējiet sava mīļā tiesības, bet cieniet arī sevi. Nedariet visu sava mīļā labā, īpaši, kad viņa vai viņas stāvoklis atļauj pašam veikt ikdienas darbības. Redziet, cik daudz prieka sniedz iespēja būt neatkarīgam.

Atcerieties, ka žests var būt nozīmīgāks par vārdiem

Atcerieties, ka žests var būt nozīmīgāks par vārdiem. Jūs varat nomierināt savu mīļo ar vienu pieskārienu, līdzjūtīgu skatienu, smaidu. Šādi brīži palīdz nomierināties, atvieglo un uzlabo garastāvokli.

Sekojiet dažiem vienkāršiem noteikumiem

Sekojiet šiem vienkāršajiem noteikumiem, lai izvairītos no jūsu mīļā negatīvajām reakcijām:

  • Personai, kuru aprūpējat, ir jāzina, ko grasāties darīt – informējiet viņu par visām darbībām, ko gatavojaties veikt.
  • Ja kopēja kustības ir nedrošas, tas padara jūsu mīļo nervozu, un var būt par cēloni tam, ka viņš pretojas, tāpēc mēģiniet visu darīt mierīgi un viegli. Ja runājat ar kādu citu, nekad to nedariet tā, it kā persona, kuru jūs apkopjat, neatrastos tur pat. Ja sarunas skar viņu, tad personai ir tiesības tajā piedalīties.
  • Neatbrīvojiet šo cilvēku no visām darbībām – ļaujiet viņam pašam par sevi lemt (pamatoti).
  • Saglabājiet mieru un pozitīvu attieksmi – kopēja noskaņojums ietekmē arī kopjamā garastāvokli.
Labi atpūties kopējs ir efektīvs kopējs

Labi atpūties kopējs ir efektīvs kopējs. Jums jāuzlādē savas baterijas un ik pa laikam jāņem pārtraukums ikdienas solī. Mēģiniet plānot savu laiku un izbrīvēt vismaz dažas stundas savām vajadzībām. Nenošķirieties no sabiedrības, neatsakieties no savas sabiedriskās dzīves, laiku pa laikam tiecieties ar draugiem.

Nebaidieties lūgt palīdzību

Nebaidieties lūgt palīdzību. Ja tuvumā nav neviena, kas varētu veikt jūsu pienākumus, mēģiniet atrast kādu citu – iespējams, ir kāda organizācija jūsu tuvumā, kas var piedāvāt palīdzību. Dažas organizācijas pulcina brīvprātīgos vai profesionālus kopējus, kas var apmeklēt jūsu mīļo uz dažām stundām. Nemēģiniet patstāvīgi tikt galā ar visu – tas var būt vairāk, kā jūs spējat.

Jūs varat konsultēties ar psihologu

Jūs varat konsultēties ar psihologu, ja nevarat tikt galā ar savām emocijām – profesionāļa, kurš var palūkoties uz situāciju no citas perspektīvas, konsultācija var tiešām mainīt jūsu attieksmi pret to, un palīdzēt jums atjaunot kontroli pār jūsu emocijām. Ticīgiem cilvēkiem var palīdzēt saruna ar mācītāju. Ir arī dažādas biedrības un atbalsta grupas, kas var jums palīdzēt grūtā brīdī.

Rūpējieties par savu ķermeni

Rūpējieties par savu ķermeni – jūsu mīļā cilvēka kopšana reizēm ir nogurdinoša, tāpēc ir vērts stiprināt ķermeni, regulāri vingrojot. Īpašu uzmanību pievērsiet mugurai, sevišķi, ja jums kopjamais ir jāpārvieto vairākas reizes dienā. Mēģiniet atpūsties, cik bieži vien iespējams, izmantojot dažādus relaksācijas veidus. Mūzikas terapija sniegs pozitīvus rezultātus gan jums, gan personai, kuru kopjat. Mūzika var nomierināt jūsu prātu un uzlabot jūsu noskaņojumu.

Apsveriet visus par un pret

Apsveriet visus par un pret, kad jāizlemj, vai ievietot jūsu mīļo speciālā iestādē, kas nodrošina kopšanu ilgtermiņā – pansionātā vai citā aprūpes iestādē. Reizēm tas ir labākais lēmums visiem, tāpēc nevainojiet sevi, ja esat izlēmis savu mīļo ievietot aprūpes iestādē, kas viņam nodrošinās ilgtermiņa aprūpi. Neskatoties ne uz ko, mēģiniet neļaut savam mīļajam justies pamestam – atbalstiet viņu un apmeklējiet, cik bieži vien iespējams. Uzziniet, kā nodrošināt aprūpes komfortu.