Praktiski padomi aprūpētājiem

Zemāk ir uzskaitīti daži būtiski padomi, kas, cerams, palīdzēs jums uzlabot ikdienas aprūpi.

Sakārtojiet savu vidi

  • Ja ir iespējams, personai, kuru kopjat, būtu vajadzīga atsevišķa istaba ar vieglu piekļuvi tualetei vai arī tualetes krēsls blakus gultai. Ja tualetes apmeklēšana bez citu palīdzības nav iespējama, gultas tuvumā jābūt šīberim. Cilvēkiem, kam tiek lietotas autiņbikses, jānodrošina gulta, kas novietota tā, lai būtu ērta to nomaiņa.
  • Ir vērts pārvietot mēbeles tā, lai būtu vairāk vietas. Ceļā uz tualeti nevajadzētu atrasties nevajadzīgiem šķēršļiem vai priekšmetiem.
  • Ja ir iespējams, būtu labi ierīkot speciālus stieņus, kas cilvēkam ar ierobežotām kustībām, ļautu pārvietoties no viena punkta uz citu. Ļoti svarīgi ir šādus stieņus ierīkot vannasistabā.
  • Novietojiet naktsgaldiņu blakus gultai un turiet uz tā visnepieciešamākās lietas.
  • Laba doma ir istabā novietot rakstāmgaldu. To jūs varat izmantot visa nepieciešamā, medikamentu un aprūpei nepieciešamo lietu novietošanai.

Guloša cilvēka kopšana

  • Pirms uzsākat, pārliecinieties, ka jums nepieciešamās lietas novietotas parocīgi.
  • Pasargājiet gultu ar speciālu higiēnisko paladziņu, pirms uzsākat apmazgāšanu gultā.
  • Apmazgāšanu uzsāciet nomazgājot seju, tad mazgājiet ausis un kaklu. Turpiniet ar roku un ķermeņa augšdaļas mazgāšanu. Rūpīgi nosusiniet tās ķermeņa daļas, kas jau nomazgātas. Neberziet ādu ar dvieli – nosusiniet to pliķējot.
  • Pagrieziet cilvēku uz sāniem, lai varētu nomazgāt muguru.
  • Rūpīgi iztīriet pirkstu starpas, kad mazgājat kājas. Atcerieties tās nosusināt.
  • Pēc mazgāšanas uz ķermeņa varat uzklāt atjauninošu balzamu un tonizēt ādu, iemasējot tajā aktivizējošu gēlu.
  • Aizsargājiet tos ādas rajonus, kas pakļauti noberzumiem un izgulējumiem, izmantojot speciālus aizsargkrēmus.
  • Atcerieties tīrīt zobus vai zobu protēzes pēc katras ēdienreizes, ķemmējiet matus vismaz reizi dienā.
  • Mainiet sava mīļā drēbes un gultasveļu, cik bieži tas nepieciešams, lai novērstu viņa saskari ar mitrumu.
  • Atcerieties, ka jūsu aprūpējamā ādas stāvoklis galvenokārt ir atkarīgs no jūsu rūpēm. Kopiet sava mīļā ādu ar rūpīgu higiēnas ievērošanu, izmantojiet ādas kopšanas produktus, kas domāti šim mērķim, un tas ļaus gulošajam pacientam izvairīties no ciešanām, bet jums aiztaupīs papildus darbu.

Laika plānošana un ikdienas aprūpe

  • Atcerieties, ka cilvēka kopšana nenozīmē tikai mazgāšanu, bet tas ietver sevī arī ēdināšanu, kopīgi pavadītu laiku, pārliecināšanos, ka mīļais cilvēks jūtas labi.
  • Katru dienu centieties atrast laiku sarunai, izklaidei, kam varat nodoties kopā, vai vienkārši atpūtieties kopā ar savu mīļo. Rūpējieties, lai katru dienu būtu veicama kāda darbība, kas jums un jūsu mīļajam sagādā prieku. Atkarībā no tā, kādā stāvoklī ir cilvēks, par kuru rūpējaties, tā var būt kopīga filmas skatīšanās, lasīšana, krustvārdu mīklu minēšana, spēļu spēlēšana vai pastaiga. Tas uzmundrinās jūsu mīļo, bet jums dos iespēju atpūsties.
  • Lacītes barošanas laikā. Vienreizējās lietošanas lacītes ir vispiemērotākās, jo tās var izmantot arī mutes slaucīšanai pēc ēdienreizes. Lacīte pasargās drēbes un aiztaupīs jums tīrīšanas darbus pēc ēdināšanas.
  • Slimam cilvēkam, kurš visu laiku pavada mājās, vajadzētu just, ka lielāko daļu laika jūsu nedalīta uzmanība ir veltīta viņam, taču tas nenozīmē, ka jums viņš ir jāatbrīvo no pilnīgi visām darbībām. Jums tikai jāatvieglo to veikšana. Mudiniet savu mīļo darīt cik daudz vien iespējams – motivācijai ir liela nozīme cilvēka aktivitātes uzturēšanā.
  • Nodrošiniet kopjamās personas garīgo komfortu – ja viņš vai viņa saskaras ar urīna nesaturēšanu, nodrošiniet uroloģiskos produktus, kas neitralizē nepatīkamo aromātu un rada sausuma un drošības sajūtu.
  • Kopšana ilgākā laika posmā prasa noteiktas rutīnas radīšanu. Tad dod drošības un stabilitātes sajūtu, kad tiek lietotas zāles, veikta rehabilitācija, tiek veiktas jūsu mīļā ikdienas higiēnas procedūras vai ēdināšana vienā un tajā pašā laikā. Šāda rutīna arī palīdz jums rast brīdi atpūtai, kā arī padara vieglāku laika plānošanu, īpaši, ja ar to vienmēr bijušas grūtības.
  • Ja diena tiek plānota uz priekšu, tad var izvairīties no nervozitātes un steigas – tas uzlabo atmosfēru kopjamā cilvēka apkārtnē. Efektīva, sakārtota apmazgāšana, ēdināšana vai autiņbikšu mainīšana ietaupa to laiku, ko jūs varat izmantot atpūtai.

Komunikācija

  • Aprūpējamās personas stāvoklis, vecums un garīgā veselība ietekmē arī veidu, kādā jūs ar viņu sazināties. Vienmēr mēģiniet izstrādāt paši savu modeli saziņai.
  • Slimam cilvēka iztēle ir daudz vieglāk ietekmējama, kā veselam – esiet uzmanīgi vārdu izvēlē. Ir viegli modināt nepamatotas cerības un arī aizskart slimu cilvēku.
  • Cilvēkam, kurš ir kopjamā stāvoklī, ir tiesības. Vienas no tām ir tiesības uz informāciju, kas skar viņa stāvokli. Neliedziet viņam šīs ziņas, ja vien šī persona pati jūs nav lūgusi tā rīkoties. Ja nespējat izskaidrot stāvokli, lūdziet palīdzību medmāsai vai ārstam. Vienmēr atcerieties runāt skaidri un vienkāršos vārdos.
  • Ir svarīgi paskaidrot, kādā veidā noritēs ārstēšana, un kādu efektu tā var dot. Ja jums izdodas personu motivēt, rehabilitācijai var būt daudz lielāki panākumi.
  • Mēģiniet iedvest mīļajam cilvēkam pozitīvas sajūtas, pat ja nesaņemat no viņa tādu pašu atbildes reakciju. Atcerieties, ka atrašanās šādā stāvoklī var radīt cilvēkā baiļu un diskomforta sajūtas, un tas rada lielu stresu.
  • Ieklausieties, ko jūsu mīļais mēģina pateikt – ievērsiet uzmanību ķermeņa valodai. Saruna ar cilvēku, kuru kopjat, var uzlabot viņa vai viņas garastāvokli, un jūs varat saņemt informāciju, kas palīdzēs jums nodrošināt arvien labāku aprūpi.
  • Atcerieties par neverbālo komunikāciju – bieži vien pieskāriens ir nozīmīgāks kā vārdi. Ir svarīgi saņemt cilvēka roku, noglāstīt matus vai vaigu. Šādi žesti atjauno jūsu mīļā spēkus, mazina viņa vai viņas ciešanas.

Slima cilvēka kopšana prasa daudz spēka un enerģijas – gan garīgas, gan fiziskas. Ja vēlaties būt gatavs sastapties ar izaicinājumu, atcerieties, ka tad, ja vēlaties kādu aprūpēt, jums, pirmkārt, jārūpējas par sevi. Vairāk par šo tēmu lasiet Rūpējies par sevi sadaļā.