Andropauze

Katra vīrieša dzīvē pienāk laiks, kas saistīts ar daudzām izmaiņām. Ķermenis pakāpeniski atsakās pakļauties, vīrietis piedzīvo ēstgribas traucējumus, garastāvokļa svārstības, miega problēmas utt. Ja tas notiek, esam sastapušies ar andropauzi – vīrišķo ekvivalentu tam, ko pazīstam kā menopauzi sievietēm.

Kas ir andropauze?

Andropauze, kas ir pazīstama arī kā vīriešu klimaktērijs vai vīrišķā menopauze, ir pakāpenisks process, kas norisinās vairāku gadu garumā. Tas neskar visus vīriešus, taču to vīriešu skaits, kurus šis stāvoklis ietekmē, palielinās līdz ar viņu vecumu.

Tas var sākties atšķirīgā laikā (vecumā no 40 līdz 55 gadiem), tā gaita mēdz būt dažāda, to ietekmē vairāki faktori. Tas ir saistīts ar androgēnu darbību, īpaši testosterona izstrādes samazināšanos, jo testosterons ir atbildīgs par daudziem vielmaiņas procesiem vīrieša ķermenī. Vīrietim netiek dots skaidrs signāls, kurā brīdī ir sākusies andropauze. Nav drošas pazīmes, kas liecinātu par tās sākšanos, tāpēc daudzi vīrieši ignorē vispārējo pašsajūtas pasliktināšanos un daudzus traucējumus, kas raksturīgi šai fāzei.

Izplatītākie andropauzes simptomi:

  • Muskuļu masas zudums / ķermeņa tauku daudzuma samazinājums (īpaši vēdera rajonā)
  • Vispārējs organisma vājums
  • Osteoporoze
  • Pazemināts pašvērtējums un dzīvesprieks zudums
  • Paaugstināta aizkaitināmība
  • Sāpes
  • Problēmas ar atmiņu un koncentrēšanos
  • Pastiprināta svīšana
  • Asinsspiediena paaugstināšanās
  • Matu izkrišana
  • Paaugstināta jutība pret aukstumu
  • Prostatas problēmas
  • Zema seksuālā aktivitāte

Vai šie simptomi būs vērojami, vai katrs konkrētais vīrietis ar tiem saskarsies, to nosaka daudzi faktori. Par noteicošo faktoru tiek uzskatīta ģenētiska predispozīcija, taču arī dzīvesveids, ēšanas un fiziskās aktivitātes paradumi arī spēlē nozīmīgu lomu.

Diagnosticējot andropauzi jāņem vērā vairāki nosacījumi. Tie attiecas gan uz fizisko, gan psihisko veselību, gan hormonālo līdzsvaru. Pamata diagnoze, kas tiek noteikta, pamatojoties uz Morleja anketu (zināmu arī kā ADAM anketa – Androgen Deficiency in the Aging Male) – aizdomas par andropauzi var tikt izteiktas, ja pozitīva atbilde ir sniegta vairāk kā uz trim anketas jautājumiem.

Menopauze sievietēm nozīmē reproduktīvo funkciju izbeigšanos, bet vīriešiem andropauze izraisa vienīgi to pasliktināšanos. Visi pārējie simptomi var būtiski samazināt dzīves kvalitāti. Tāpēc vajadzētu apmeklēt ārstu, kas noteiks diagnozi un varēs palīdzēt izvēlēties atbilstošu ārstēšanu, sekmīgi samazinot novecošanas izraisītos simptomus.

Kā jūs varat atvieglot sev dzīvi?

  • Atcerieties, ka tas visvairāk ir atkarīgs no jums, kāds būs šis jūsu dzīves posms. Andropauze ir īslaicīga fāze, un ir veidi, kā tās nepatīkamo simptomu pieredzi padarīt vieglāku – apmeklējiet ārstu, tiklīdz sākat izjust pirmos andropauzes simptomus, nebaidieties uzdot jautājumus. Ārsts palīdzēs atbrīvoties no šaubām, dos padomu par labāko ārstniecības veidu jūsu kaitēm.
  • Veiciet prostatas izmeklējumus – savlaicīgi atklāts prostatas palielinājums padara vieglāku turpmāko ārstēšanu.
  • Ja piedzīvojat urīna nesaturēšanu – vaicājiet padomu ārstam. Iespējams, ka urīna nesaturēšana ir signāls par nopietnām izmaiņām jūsu organismā. Jo ātrāk reaģēsiet, jo ātrāk tiksiet vaļā no problēmas. Ja jums ir urīna nesaturēšana, lietojiet Seni Man uroloģiskos ieliktnīšus.
  • Ievērojiet veselīgu, ar C vitamīnu un folijskābi bagātu diētu. Šie elementi palīdzēs jums saglabāt nepieciešamo dzimumdziedzeru hormonu līmeni. Kas vēl būtiskāk – atbilstoša diēta palīdzēs jums izvairīties no liekā svara.
  • Atcerieties par sava organisma pieaugošo prasību pēc kalcija un D vitamīna. Ja jūsu ēdienkarte nenodrošina šo elementu uzņemšanu, jums jālieto uztura bagātinātāji.
  • Palieliniet savu fizisko aktivitāti – dažādi pētījumi pierāda, ka pat neliela, bet sistemātiska fiziskā aktivitāte palielina testosterona līmeni jūsu asinīs. Vēl jo vairāk, fiziski vingrinājumi palielina laimes hormona izstrādāšanos, tāpēc tie ne tikai uzturēs jūs labā fiziskajā formā, bet arī uzlabos jūsu garastāvokli.
  • Ejiet uz boulingu, apmeklējiet kino, satiecieties ar draugiem. Šāda veida aktivitātes uzlabos jūsu omu un liks jums justies labāk.
  • Koncentrējieties uz sevi. Šis ir laiks, kad varat pievērsties savām vajadzībām, atklāt no jauna sevi un savu partneri, realizēt savas kaislības.
  • Ja esat smēķētājs – kāpēc gan neatmest šo ieradumu? Jau pēc dažām nedēļām, kas pavadītas bez cigaretes, jūs jutīsieties daudz labāk un varēsiet elpot dziļāk.